Menu
Lifestyle / Productiviteit en Effectiviteit

Ritme: 4 tips voor een goed slaapritme

Zoals ik in een vorige post vertelde moet ik mijn these al bijna inleveren en heb ik nog een maand te gaan voordat ik begin met full-time werken. Laat ik heel eerlijk zijn, mijn slaapritme is echt verschrikkelijk. Het lukt me niet om uit bed te komen. Op tijd gaan slapen gaat mij meestal wel goed af, en hier wil ik graag een aantal tips over geven. Helaas lukt het me echt nog niet om op tijd uit bed te komen, ik ben echt geen ochtend mens. Om ervoor te zorgen dat ik uit bed kom ‘s ochtends ga ik iets nieuws proberen en deze tip wil ik ook graag met je delen! Laat ik dan maar beginnen met mijn tips voor op tijd gaan slapen!

Op tijd gaan slapen

Om uitgerust te kunnen opstaan is het erg belangrijk dat je op tijd in slaap kan vallen. Een grote boosdoener waardoor ik niet kan slapen is drukte in mijn hoofd. Dit kan door van alles komen, ik ben tot laat nog bezig geweest met dingen die ik moest doen, waardoor ik niet ontspannen in bed ga liggen of ik blijf hangen bij bepaalde gebeurtenissen. Dit is echt super onhandig op het moment dat ik wil gaan slapen en ik heb een paar trucjes om ervoor te zorgen dat ik hier minder last van heb. Het is wel belangrijk dat ik mijn eigen tips blijf opvolgen, want als ik het niet doe merk ik direct dat ik minder goed in slaap kan vallen. Ik doe de volgende dingen om beter in slaap te kunnen vallen:

4 tips voor een goed slaapritme
Geen telefoon

‘S avonds gaat mijn telefoon automatisch in avond modus. Wat inhoudt dat hij geen blauw licht meer gebruikt. Dit zou al moeten bijdrage aan je dag en nacht ritme. Helaas is het blauwe licht van je telefoon niet het enige wat ervoor zorgt dat je moeilijker in slaap valt. Zonder dat het mijn bedoeling is kan het gebruiken van mijn telefoon ervoor zorgen dat ik ineens allerlei gedachtes krijg die ik niet los kan laten. Daarnaast vind ik het persoonlijk niet heel nuttig om ‘s avonds nog een uur naar mijn telefoon te staren terwijl ik door Instagram scroll. Hierom probeer ik om vanaf half tien mijn telefoon weg te leggen. Op die manier heb ik nog even tijd om iets ontspannends te doen voordat ik ga slapen, iets waarvan ik wel rustig kan worden zodat ik makkelijk in slaap kan vallen. Wat mij direct brengt bij mijn tip om beter in slaap te kunnen vallen.

Lezen

Om ontspannen te kunnen gaan slapen werkt het voor mij erg goed om nog een uurtje te lezen. Het enige probleem is dat ik soms te lang door wil lezen, ik ga daarom een uur eerder naar bed. Dan heb ik alle tijd om te lezen en daarna voel ik me vaak tot rust gekomen en ben ik klaar om te slapen. Als je nou niet echt zo’n lezer bent, kan je ook iets anders doen. Misschien kan je gaan tekenen, of mediteren, als je maar iets kiest waar jij rustig van wordt.

Verplaatsing van Focus

Als ik na het lezen van mijn boek nog niet lekker in slaap kunnen vallen, dan ga ik actief proberen om mijn hoofd leeg te maken. Ik vind het heel erg moeilijk om aan niks te denken, dus om mezelf te helpen met ontspannen en rustig worden verplaats ik mijn focus naar iets anders. Ik ga me concentreren om mijn ademhaling, soms ga ik tellen en ik ga mijn lichaam bewust ontspannen. Dit helpt niet altijd, maar meestal werkt het voor mij. Mocht ik merken dat mijn gedachten nog steeds switchen naar to-do lijstjes, dan schrijf ik deze op zodat ik ze beter los kan laten.

Op tijd uit bed komen

Om heel eerlijk te zijn is op tijd gaan slapen niet mijn grootste probleem. Sinds ik weer ben ga lezen duik ik met veel plezier mijn bed in. Het enige is dat ik me aan mijn zelf opgelegde bedtijd moet houden. Wat ik momenteel nog wel heel erg lastig vind is uit bed komen. Als ik niet oppas blijf ik zo een uur liggen en daarna voelt het altijd alsof ik weer een uur van mijn dag heb verspild. Tijd dus voor een oplossing die ik niet leuk ga vinden en ik gok mijn vriend ook niet…

4 tips voor een goed slaapritme 2
Mijn wekker aan de andere kant van de kamer neerzetten

Als ik wakker word is één van de eerste die ik doe mijn telefoon checken en dan gaat de tijd soms ineens heel erg snel. De makkelijkste oplossing is dan om mezelf te forceren om uit bed te gaan door mijn wekker (telefoon) ergens neer te leggen waar ik er niet bij kan en wel uit bed moet komen om hem uit te zetten. Ik heb hier ongelofelijk weinig zin in, maar over een maand begin ik met werken en ik bespaar mezelf tijd als ik niet eerst nog 20 minuten in bed blijf liggen.

Ik heb over uit bed komen niet echt meer tips, je kan mij niet uit bed lokken met het idee dat ik een heerlijk ontbijt kan maken als ik meer tijd zou hebben. Ik ben geen ochtend mens en ik denk niet dat ik dat echt ga worden in de nabije toekomst…

Mocht je nog tips hebben om van deze chick een vroege vogel te maken, laat dan een comment achter!

No Comments

    Leave a Reply

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.